0 Kč

Vývojové návraty

Autorka: Alžběta Hlásková

Když se dítě nechová přiměřeně svému věku, možná v některé etapě nestihlo zvládnout vývojové úkoly, které k danému období náležejí. A tak se vyplatí se dočasně vrátit ve vývoji dítěte v dané oblasti zpátky.

Představte si, že přijdete na nové pracoviště, kde po vás chtějí standartní práci, kterou zvládají vaši noví kolegové. Pro vás je toho ale tolik nového, že to prostě nedáváte. Taky byste uvítali dočasné období hájení, abyste se mohli učit jednu činnost po druhé bez stresu, co všechno jste mezitím prošvihli? A tak to může mít vaše dítě. Vývoj dětí je někdy skokový. Když tedy nezvládá něco, co mu už dříve šlo, pak možná zrovna jeho neurony vytvářejí okruhy pro posun v nějaké jiné dovednosti. A tak už nezbývá energie na běžné věci.

Jestliže se pětileté dítě chová jako roční, může mu pomoci, když se podle toho tedy budeme chovat. Děti (i dospělé) hodně trápí, když z druhých cítí, že nenaplnili jejich očekávání. A proto je prima dočasně od dítěte očekávat jen to, co bychom očekávali od ročního dítěte. Když se dítě může opakovaně přesvědčit, že roční dovednosti zvládá, samo postupně začne zkoušet chování dvouletého, tříletého, čtyřletého a nakonec pětiletého dítěte.

Další kapitoly z terapeutického rodičovství najdete zde

O tom, jak rozvíjet vztah s dětmi i v rodině, najdete daleko víc tipů v knize (re)DESIGN RODINY PRO 21. STOLETÍ.

O tom, jak napravovat rozbité vztahy, najdete více v knize Budování citového pouta.